leerling kiest zijn leraar zelf

leerling kiest zijn leraar zelf

Tijdens een kort bezoekje aan mijn 78-jarige moeder in Apeldoorn, die het best zwaar heeft op deze warme dagen, viel mijn oog op een opvallende kop in de krant De Stentor van 13 september. ‘Scholieren praten mee bij sollicitaties.’

Leerling als partner
‘Leraren die solliciteren op middelbare scholen, worden steeds vaker ook door leerlingen beoordeeld. Op een kwart van de scholen praten ze mee over een nieuwe docent.’ Ik werd erg blij van dit bericht omdat het een van de vele mogelijkheden zijn die een school kan inzetten om haar leerlingen écht serieus te nemen. Hen niet te zien als objecten waar kennis en vaardigheden in gestopt moet worden. Maar als partners in het leren waarmee je samen investeert in het maximaliseren van leeropbrengsten. Dat laatste lukt alleen als leraren de focus niet op de lesstof maar op leerlingen hebben.

Leerling betrekken
Natuurlijk zal een school zijn leerlingen uitkiezen voor de benoemingscommissie van leraren. Of nog beter, laat de leerlingen op deze belangrijke functie solliciteren. Op de Breul in Zeist doen zij dat al 40 jaar, blijkt uit het artikel in De Stentor. Leerlingen zijn niet alleen betrokken bij de benoeming van leraren maar ook bij de verlenging van contracten. Zelfs het management moet er aan geloven. Gedurfd zul je misschien denken en het kan toch niet zijn dat leerlingen ………….

Ja dat kan dus wel. Een school die dit niet aandurft, drijft op angst en dat is van oudsher een zeer slechte raadgever. Als je werkelijk van je vak houdt en ook van leerlingen, dan zijn de aanwezigheid van daartoe getrainde leerlingen bij sollicitatiegesprekken geen enkel probleem, eerder een enorme verrijking. En het kan op elk schooltype is mijn stellige overtuiging.

Serieus nemen
Gepersonaliseerd Leren gaat ook over het echt serieus nemen van leerlingen. Dat leraren denken en handelen vanuit leerlingen en willen aansluiten op hun specifieke kwaliteiten en uitdagingen. Durven we het eigenaarschap écht bij de leerling te laten? En zijn we bereid om onze organisatie aan te passen? Durven we te vertrouwen op de intrinsieke nieuwsgierigheid en de wil van de leerlingen om iets te willen betekenen?

Wens
Voor nu ben ik blij met de ontwikkeling waarbij leerlingen betrokken worden bij grote mensen zaken als benoemingsprocedures van leraren en management. Ik wens dat veel meer scholen dit gaan doen cbabrev. De meerwaarde is groot, met name voor de leerlingen. Het levert ze eigenwaarde en veel ervaring op die later goed van pas kan komen.

Praten met leerlingen gebeurt al op veel scholen maar echte invloed geven… Daarin herkent zich de ware meester!

Specialist in buttom-up verandermanagement op het gebied van Gepersonaliseerd leren, deskundigheidsbevordering van docenten, coaching, kwaliteitsaudits en interim management.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*