Wat docenten moeten weten over ICT in het onderwijs
Op 16 maart 2016 is het artikel ‘Technology in Education: What Teachers Should Know’ verschenen in het gerenommeerde tijdschrift ‘American Educator’. Het artikel is geschreven door Pedro De Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof en is gebaseerd op een van de secties van het boek ‘Urban Myths about Learning and Education’. De Bruyckere en Kirschner zijn als respectievelijk promovendus en universiteitshoogleraar verbonden aan de Open Universiteit (De Bruyckere is ook docent aan de Arteveldehogeschool, België). Hulshof is docent aan de Universiteit Utrecht.
Vijf mythes over technologie in onderwijs
Het artikel Technology in Education: What Teachers Should Know gaat in op de nieuwe technologische ‘wondermiddelen’ voor het onderwijs en het idee dat de jongeren van vandaag ‘digital natives’ zijn en een ander soort onderwijs nodig hebben. Het gaat ook in op de angst dat technologie de maatschappij en de studenten dommer maakt. Om te illustreren dat veel claims over technologie in onderwijs in feite broodje-aapverhalen zijn, focust het artikel op vijf specifieke mythes en presenteert de onderzoeksresultaten. Die resultaten ontmaskeren de mythes. De volgende vijf mythes komen aan bod:
- Mythe 1: Nieuwe technologie veroorzaakt een revolutie in het onderwijs.
- Mythe 2: Het Internet hoort thuis in de klas want het maakt deel uit van de persoonlijke leefwereld van kinderen.
- Mythe 3: De ‘digital natives’ van vandaag zijn een nieuwe generatie en die nieuwe generatie wil een nieuwe onderwijsstijl.
- Mythe 4: Het internet maakt ons dommer.
- Mythe 5: Jongeren lezen niet meer.
Boek Urban Myths zeer goed ontvangen
Het artikel in American Educator is gebaseerd op het onderdeel ICT-mythes in het boek Urban Myths in Learning and Education, geschreven door De Bruyckere, Kirschner en Hulshof. Het boek verscheen in maart 2015 en is de Engelstalige versie van het boek ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes en anderen mythes over leren en onderwijs (De Bruyckere en Hulshof, Lannoo 2013). Urban Myths is nationaal en internationaal zeer goed ontvangen. Het laatste nieuws is dat een Zweedse vertaling zal verschijnen in het najaar van 2016 (bij uitgeverij Studentlitteratur) en een Chinese in het voorjaar van 2017.
Over American Educator
American Educator is een vaktijdschrift voor Amerikaanse leerkrachten en docenten met een oplage van meer dan 900.000. Het aantal onderwijzers, onderwijsbestuurders en beleidsmakers dat het blad bereikt is een veelvoud van dat aantal.
Het artikel is online beschikbaar.
Bron: Welten-instituut